. : Bartók György : Bolcsó Bálint : Csapó Gyula : Dargay Marcell : Futó Balázs : Gryllus Samu : Horváth Balázs : Horváth Márton Levente : Maróti Emese : Rubik Ernő Zoltán : Szakács Ajtony Csaba : Sztojanov Georgi : Vajda Gergely : .


BARTÓK György (1975- )


A három-órás záridő után tejet csempész kabátbélésibe, s mig arca tisztes szándékot hazud, feketét rendel s abba önti be, hogy pincemestert frász kitörni kész.
Jelenlegi tanára Vidovszky László.

 

 




BOLCSÓ Bálint (1979- )


"Útkereső kísérleteim általánosságban egy (vagy több) olyan kompozíciós módszer kialakítására irányulnak, amely a zenei folyamatok öntörvényűségeinek felderítésén, és az ezekkel összhangban álló absztrakt logikai struktúrák kidolgozásán alapszik."
1985-1993
- Zeneiskolai tanulmányok (zongora, szolfézs) a monori Körzeti Zeneiskolában
1989-1991
- Éneklés a Magyar Rádió Gyermekkórusában
1993-1997
- Zeneszerzés-tanulmányok a budapesti Bartók B. Zeneművészeti Szki. és Gimnáziumban,
___Fekete Győr Istvánnál
1994-től
- Rendszeres fellépések, szereplések (zeneszerzőként, zongoristaként) különböző
___koncerteken, Budapesten, vidéken és külföldön
1997
- Tanulmányok kezdete a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán, Orbán Györgynél
___(zeneszerzés) és Szigetvári Andreánál (elektronikus zene)
1998-2001
- Részvétel a szombathelyi Nemzetközi Bartók Szeminárium zeneszerzés kurzusán Dennis
___Smalley, Michael Jarrell, Marco Stroppa, Manuel Hidalgo és Martin Bresnick irányításával
1998
- Részvétel a pécsi "Static Noise" rendezvénysorozaton mint meghívott előadó
1999
- Részvétel a Prága-Bécs-Budapest nyári akadémia zeneszerzés kurzusán (Reichenau,
___Ausztria), Soproni József irányításával
1999-től
- Rendszeres részvétel a "Zene határok nélkül Európa szívében" elnevezésű projekt koncertjein
___Szlovákiában, Ausztriában és Magyarországon
1999-től
- Rendszeres részvétel az újabban "KomP csoport" néven működő budapesti
___zeneszerzőcsoport koncertjein
1999
- Tanulmányok kezdete a bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetem zeneszerzés szakán, Erőd
___Iván osztályában
1999-2000
- Alkotó részvétel a "Lelki füleim előtt" című hangkiállításon a budapesti Kortárs Művészetek
___Házában [Trafó] ill. a Dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben
2000
- A bécsi tanulmányok folytatása Michael Jarrell (zeneszerzés) és Dieter Kaufmann
___(elektronikus zene) irányításával
2001
- Meghívás a Hornban (Alsó-Ausztria) megrendezett "Szene Bunte Waehne" művészeti
___fesztiválra
2001-től
- A budapesti tanulmányok párhuzamos folytatása Jeney Zoltán osztályában
2003
- Kodály Zoltán zenei alkotói ösztöndíj (NKÖM)
2003
- Thedor Körner díj (Ausztria)
2003
- Bemutatók a Budapesti Őszi Fesztivál és a bécsi Wien Modern keretében
Bolcsó Bálint



CSAPÓ Gyula



Zenei tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában kezdte, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán folytatta zeneszerzés és zeneelmélet szakon, ahol 1981-ben diplomázott. Közben magánórákat vett Jeney Zoltántól, és 1979-ben csatlakozott az Új Zenei Stúdióhoz, amelynek akkoriban tagja volt Jeney mellett Kurtág György, Eötvös Péter, Vidovszky László és Simon Albert.
1981-ben francia állami ösztöndíjjal a párizsi IRCAM-ban tanult elektronikus zenét David Wessel és Stephen McAdams irányítása alatt.
1983-87 között a Woodburn Ösztöndíjjal az Egyesült Államokban Morton Feldmannál tanulhatott. Ebben az időben kezdett tanítani a Buffalo Egytemen (SUNY), valamint Soros-ösztöndíjasként megszerezte doktori fokozatát zeneszerzésből. Itt ismerkedett meg John Cage-dzsel, akinek ajánlására a New York Foundation for Contemporary Performance Arts támogatta Csapó további munkáját.
Miután darabjai világszerte (USA, Kanada, Japán, Új Zéland, Olaszország, Hollandia, Németország, Magyarország) ismertté váltak, Csapó a montreáli McGill Egyetemen kezdett tanítani, majd ismét az Államokban a Princeton Egyetemen.
1994-ben tért vissza Kanadába a Saskatchewan Egyetemre, ahol vendégprofesszorként zeneszerzést, zeneelméletet, zenetörténetet és kortárs kamarazenét tanít ma is.
1994-ben a Magyar Televízió Csapó műveiből összeállított programot tűzött műsorára.
1995-ben Köln városa egész estés koncertet rendezett műveiből tiszteletére, és az amerikai Open Space kiadó megjelentette első cd-jét "A Desert March" címmel.
1996-ban a Korunk Zenéje fesztiválon több Csapó-darab is műsoron szerepelt, és a Collegium Budapest kutatói ösztöndíjasa lett. Ugyanebben az évben a Canada Counsil három elekroakusztikus zeneművet rendelt tőle.
Csapó Gyula



DARGAY Marcell (1980- )


"1980. február 13-án születtem Egerben. Zenei tanulmányaimat 10 éves koromban kezdtem mint zongorista.
1994-től 1999-ig a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában tanultam Faddi Sarolta és Fekete Győr István növendékeként zongora és zeneszerzés szakon.
A Zeneakadémia zeneszerzés szakán Vidovszky László osztályába kerültem. A zongorázást sem hagytam abba, részt vettem Florent Boffard és Kurtág György kurzusain, és azóta több rádiófelvételem is készült kortárs művek előadójaként, 2000 óta pedig kétzongorás duóként lépünk fel Dinyés Dániellel.
2001-ben első helyezést értem el a Zeneakadémia zeneszerzőversenyén, valamint Artisjus díjban részesültem a kortárs magyar művek előadásáért. Ugyanez évben mutatták be 15 vonóshangszerre írt darabomat a párizsi Conservatoire-on, majd 2002-ben Köztársasági Ösztöndíjban részesültem.
2003 nyarán Tristan Murail, Alvin Lucier, Frederic Rzewski és Christian Wolff 3 hetes kurzusán vettem részt Csehországban, amelyen sok olyan tapasztalatokat szereztem, amelyek a mai napig intenzíven meghatározzák zenei gondolkodásomat.
2004-ben felkérést kaptam a budapesti őszi Fesztiváltól, a müncheni Eusebius Triótól, valamint negyedmagammal a new york-i Juilliard Schoolban szerepeltem egy kompozíciómmal. Ugyanebben az évben készítettem el első színházi kisérőzenémet Euripidész Médeiájáhoza budapesti Katona József Színházban.
2003 szeptembere óta a Magyar Állami Operaház korrepetítoraként dolgozom, 2004 óta pedig a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában tanítok zeneelméletet.

A zenei anyagok öntörvenyű kibontakoztatása, a hangzás természete ugyanúgy érdekel, mint egyes darabjaimban a zenei faktorok maximális kontrollja, vagy sok esetben redukciója. Gyakran használom régebbi zenei stílusok elemeit is. De ha igazán egyszerűen akarok fogalmazni, akkor inkább azt mondom hogy minden, a világon létező dolog érdekel, ami a hangokkal-vagy bármi mással-összefügg."




FUTÓ Balázs (1981- )


"1981-ben születtem Kaposváron, első zenei tanulmányaimat a kaposvári Liszt Ferenc Állami Zeneiskolában kezdtem, mint zongorista.
Később a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában a zeneszerzés (Győrffy István), a zeneelmélet, karvezetés (Keresztes Nóra) és ütőhangszerek (Szabó Ferenc, Bánky Géza) szakon tanultam.
2000-ben felvételiztem a Zeneakadémia zeneszerzés szakára és most leszek ötödéves. Tanáraim: Jeney Zoltán, Horváth Balázs, Serei Zsolt, Wilheim András.
2003-tól a zeneelmélet-tanári szakot is elkezdtem Komlós Katalin irányítása alatt.
Sok koncertet csináltunk Dargay Marcell és Dinyés Dániel kollégáimmal, előszeretettel interpretáltunk mindent, ami érdekelt minket (kortárs magyar és külföldi zeneszerzőktől egyaránt), valamint a saját darabjainkat is általában mi szoktuk előadni, egy-egy koncert keretében.
2001 óta a Zeneakadémián óradíjas tanárként is működök, mint korrepetítor és zenei asszisztens az ének- illetve az opera szakokon.
A Színművészeti Egyetemen szintén tanítok zenei mesterség tantárgyat Kovalik Balázssal 2003-tól.
2003 májusában meghívást és felkérést kaptam Kyoto-ból (Japán) egy 7 perces zongoradarabra.
A 2003-as Budapesti Tavaszi Fesztiválra kaptam felkérést egy darabra.
2003 augusztusában részt vettem a 2003 Ostrava Days (Csehország) keretén belül Christian Wolff, Tristan Murail, Alvin Lucier, Petr Kotík és más zeneszerzők és előadók 3 hetes mesterkurzusán és fesztiválján, mint zeneszerző és zongorista.
2004 őszén a Budapesti őszi Fesztivál kért fel egy általam választott svéd költő versének megzenésítésére.
Előreláthatólag 2005-ben vagy 2006-ban diplomázom."
Futó Balázs



GRYLLUS Samu (1976- )

1990-1994
- Gimnáziumi zene tagozat Budapest
1991
- Első alkalmazott zenei munka, kísérőzene a Magyar Rádió részére egy hangjátékhoz
1993
- Első színházi zene A Színház és Filmművészeti főiskolán (Sophokles: Trakhisi nők)
- mostanáig 28 további előadás kísérőzenéje
1994-2001
- A Laokoón Csoport zenei vezetője (tizenegy, több stílusban is alkotó zenész műhelye)
1996-2001
- Tanulmányok a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz-Tanszékén
1999-2004
- Rendszeres résztvevője a szombathelyi Bartók-Szemináriumnak, Michael Jarrell, Marco
___Stroppa, Manuel Hidalgo, Martin Bresnik, Örjan Sandred kurzusain
1999
- Zeneszerzőként és basszusgitárosként tagja az EAR Együttesnek (Elektro-Acoustic Research)
___ akikkel számos új darabot mutatott be
2000
- Résztvevő a sárvári ISMEAM-on (Internaional Summer Meeting of Elektro-Acoustic Music)
2000
- Tanulmányok az Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien zeneszerzés-szakán
___Michael Jarrell osztályában, Alkalmazott zene és Médiazeneszerés szakon Klaus Peter
___Sattlernél
2001
- Első mozifilm-zene (Barna Balázzsal), "Hukkle" (Pálfi György rendezésében) máig 19 országban ___
___ mutatták be (többek közt A, F, D, USA). A film több díjat is nyert,pl.: az Európai Filmakadémia
___ Fassbinder-díját
2001
- Egy évig tanít a budapesti Bárka Színház stúdiójában, zenei gyakorlatokat színészeknek
2002
- Zenészként és zeneszerzőként részt vesz az "Új Sanzonok - hangos nyelvemlékek a
___kétségek korából" projektben 12 zeneszerzővel,12 színésszel és 12 költővel együtt
2002 - "Dél-Kelet Ázsiában" zenemű a Magyar Rádió megrendelésére - négy narrátorra, fuvolanégyesre, ___
___ mintavételezett gamelan-zenekarra élő-elektronikával
___ hangmérnök: Barna Balázs
2003
- "A mihasznák" - kétfelvonásos zenés gyerekdarab (Móritz Zsigmond Színház - Nyíregyháza)
2003
- Nyári kurzus Nandkishohr Mulley indiai Santur-művésznél Berlinben
2004
- Daniel Ott Új-zene-színház kurzusa a Making New Waves Fesztivál keretében
2004
- "A Kárhozat Kertje" - konzertszínház hét énekes-színészre, Vonósnégyesre és Elektronikára,
___ két táncos és video vetítő közreműködésével.
__(Trafó - Kortárs Művészetek Háza Budapest)
__elektronika: Barna Balázs
2004
- Zeneszerző és hangszerelő Palya Bea "Álom, álom, kitalálom - énekelt mese" című cd-jén
2005
- Kísérleti Zene-színház tanulmányok a tavaszi szemeszterben az Erasmus program keretében
___a Berlini Universität des Künstes zeneszerzés szakán, Daniel Ott vezetésével
Gryllus Samu



HORVÁTH Balázs (1976- )


Nyolcéves korában kezdett hegedülni. Zeneszerzői tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium Zeneszerzés szakán kezdte, majd felvételt nyert a Zeneakadémia Zeneszerzés szakára, ahol Jeney Zoltán, Bozay Attila és Vajda János növendéke volt.
1999-ben diplomázott.
Ugyanezen év szeptemberétől 2002-ig a Zeneakadémia Zeneszerzés DLA programjának doktorandusz hallgatója.
2002. szeptemberétől az Egyetem Tanársegédjeként, zeneszerzést, ellenpontot, zeneelméletet tanít.
1994-ben a Dr. Richard Cornell vezette Boston University Tanglewood Institute nyári kurzusának,
1997-ben Louis Andriessen vezette hollandiai 3rd International Young Composersę Meeting, Apeldoorn kurzusának résztvevője. A szombathelyi Bartók Szeminárium rendszeres látogatója, ahol Brian Ferneyhough, Michael Jarell, Marco Stroppa, Denis Smalley és Szigetvári Andrea előadásait hallgatta 1996 és 1999 között, 2003-ban pedig a Szeminárium Zeneszerzés programjának asszisztense Michael Jarrell és Jonathan Harvey mellett. 2000 szeptemberében az Eötvös Péter vezette Stockhausen: Hymnen szeminárium előadásainak, próbáinak és a koncertnek hallgatója.
1997-ben és 1999-ben második díjat nyert a Zeneakadémia zeneszerzés versenyén.
1999-ben 3. díjas lett a kecskeméti Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet pályázatán.
1999-ben Idődalok c. darabja elhangzott Bostonban a 17. ALEA III Nemzetközi Zeneszerzés Versenyének döntőjében.
2000-ben Petrus-passio c. kórusműve nyert nívódíjat a törökszentmiklósi "Megváltás pályázaton". 2002-ben Contraindications c. kamaraműve 2. díjat nyert a szegedi Vántus István Társaság zeneszerzői pályázatán.
Több bemutatója hangzott el már Magyarországon és külföldön egyaránt.
2000-ben a Budapesti Őszi Fesztivál keretében a 15 éves Intermoduláció Kamaraegyüttes felkérésére íródott MAGNETS I/b (Crux) c. darabját mutatta be az együttes a Zeneakadémián, Tihanyi László vezetésével.
2001-ben On the see-saw' c. darabját mutatta be a "de ereprijs" együttes Amszterdamban a Gaudeamus Music Week-en.
2001. júliusában a 25. Centre Acanthes avignoni kurzusán MAGNETS II (rkonzert) c. darabját vezényelte az UMZE együttes előadásában egy magyar műveket bemutató koncerten, Eötvös Péter, Tihanyi László és Vajda Gergely mellett Villeneuve-lez-Avignon-ban.
2003 nyarán a Michael Jarrell és Jonathan Harvey vezette szombathelyi Bartók Szeminárium zeneszerzés kurzusának asszisztense.
2003. novemberében mutatja be a Huddersfield Contemporary Music Festival keretében az UMZE Kamaraegyüttes, Nagy Zsolt vezényletével MAGNETS IV (round and round) c. darabját, melyet a Londoni Magyar Kulturális Központ rendelt. A Magyar Zeneszerzők Egyesülete Horváth Balázst a darabért 2004-ben Istvánffy Benedek díjjal jutalmazta.
2004. februárjában a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara mutatja be Gabrieli kommentárok c. zenekari darabját. A koncert karmestere Kovács László.

Horva'thBala'zs



HORVÁTH Márton Levente (1983- )

-1983-ban születtem Tapolcán.
-Alapfokú zenei tanulmányaimat Pápán és Balassagyarmaton végeztem.
-1997-től a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában tanultam zeneszerzést Fekete Győr Istvánnál, majd 1999-től orgonát is, Elekes Zsuzsánál.
-2001 óta a Zeneakadémia hallgatója vagyok, mind zeneszerzés, mind orgona szakon. Főtárgy tanáraim: Vajda János ill. Lehotka Gábor.
-2002-ben és 2004-ben első díjat nyertem a Zeneakadémia zeneszerző versenyén.
-Orgonistaként két ízben vettem részt Prof. Olivier Latry mesterkurzusain.
-2003-ban és 2004-ben elnyertem az Academie Musicale de Villecroze ösztöndíját, ennek köszönhetően tavaly elkészíthettem első önálló szerzői lemezemet.

Overture on a Theme by Sabot
A darab 2004 decemberében készült az Erepreis együttes pályázatára. Megírását részben a címben olvasható Sabot nevezetű basszusgitár + dob formáció inspirálta. Konkrét idézetet a mű nem tartalmaz, de alapötlete egy, a Sabottól származó ritmusképlet, amely az egész darabon végigvonul. Hangvételére… még én is kíváncsi vagyok.
 

Horváth Márton Levente



MARÓTI Emese

 


 

 

 
Maróti Emese



RUBIK Ernő Zoltán (1981- )

1981-ben születtem Budapesten, kb. 10 évesen kezdtem el magántanárnál zongorázni. Izgalmas játéknak tűnt az a csoda, mellyel hangokat tudtam előcsalni egy szekrényből. Nem sokkal ezután megszülettek első "darabjaim", melyek leírását inkább nyűgnek éreztem: az improvizációt jobban kedveltem. (Ez ma sincs másként...) Később szintetizátoron, majd számítógépen komponáltam; ebben a felhasználható hangszínek sokasága mellett az ragadott meg, hogy közvetlenül a megszólaló anyaggal tudtam dolgozni: minden kis változtatásról azonnali visszajelzést kaphattam.

1998-tól 2004-ig az Erkel Ferenc Zeneiskola jazz-zongora szakának hallgatója voltam. A jazz iránti vonzalmam indított arra, hogy élő, hagyományos hangszerekkel dolgozzak. Mindeközben a Városmajori Gimnázium-ban tanultam, itt érettségiztem 2000-ben.

A kortárs zene filozofikussága, a kifejezésbeni szabadság, a hangokkal való játék lehetősége arra ösztökélt, hogy jelentkezzek a Bartók Béla Zeneművészeti Szki. és Konzervatórium zeneszerzés szakára.

2000-től 2004-ig Kocsár Miklós, majd Fekete Győr István növendéke voltam.

2003 nyarán részt vettem a Nemzetközi Bartók Szeminárium zeneszerzés kurzusán, Michael Jarrel, Jonathan Harvey és Marco Stroppa irányítása alatt.

Célom a zene minél több oldalról való megközelítése, s lényegének a lehető legmélyebb megismerése, átélése és megértése.

Rubik Ernő Zoltán


SZAKÁCS AJTONY Csaba (1976- )

Életrajzolás
Elkezdték 1976 ban Kolozsváron. Work in progress.
Az óvodában akkora meggyőződéssel énekelte az "árok mellett jártamban" kezdetű gyermekslágert, hogy már akkor mindenki biztosra vette, hogy később sem fogja abbahagyni.
Igaz, ezt később extrapolálta és cselló, zongora, kottapapír, karmesterpálca meg hangfal lett belőle, de a dallama még ugyanaz (gimnáziumi tanára mondta volt: a matekpéldáknak a dallama a legfontosabb).
A zeneakadémián többször lett szerelmes, de a legtávolabbi bokorba mégiscsak az elektroakusztika csábította. Olyan szerszámkészletet talált a stúdióban, amivel bármihez nyúl, hang lesz belőle-előbb vagy utóbb.
Mielőtt Budapesten végzett volna, átváltozott bolygó hollandivá, és már Bécsnél járt, mikor elfelejtette a visszaváltoztató varázsigét. Azóta ingázik a két műintézmény között, hiszę a jó pap holtig tanul- de hogy a hátralevő időt kicsit hasznosabban töltse, közben karmesterkedik, improvizál kicsiben és nagyban, előad és előadják.
Nyert díjakat és versenyeket-ez nem különösen fontos, hacsak nem keresünk low-budget alternatívát a mellplasztikára (ld. dagadó) ettől ugyan csapnivaló is lehetne, amit csinál, de szerinte ezt nem fontos megítélni.
A rajz modelljét annyiszor megítélték kiértékelték, besorolták, alá-felé- és körülbecsülték, hogy közben észrevétlen meggyőzték: az ő nótáját rajta nem lehet elhegedűlni.




SZTOJANOV Georgi


"Bolgár vagyok, 3 éves korom óta élek Magyarországon. Zenével igazán a Magyar Rádió Gyermekkarában kezdtem foglalkozni, ahol rengeteg kortárs művel ismerkedtem meg viszonylag fiatalon.
1995 óta hegedülök.
1997-ben Eötvös Péter: Atlantis című darabjának szólóját én is megtanultam-mint otthoni póttag. Az élmény olyan meghatározó volt számomra, hogy eldöntöttem, én is hasonló élmények alkotásának szentelem az életemet. Azt mondták, hogy ez "zeneszerzés", mondtam, akkor zeneszerző leszek.
Zongorázni 1998-ban kezdtem.
2000-ben nyertem felvételt a Bartók Béla Konzervatóriumba, zeneszerzés szakra, Fekete Győr Istvánhoz.
A konzervatóriummal párhuzamosan a Városmajori Gimnáziumban tanultam.
A 2004-es Országos Zeneszerzés Versenyen 3. díjat kaptam.
Idén vettek fel a Zeneakadémiára, Orbán György tanár úrhoz."



VAJDA Gergely (1973- )

Zeneszerző, karmester, klarinétművész kivételesen sokoldalú zenész, aki a zeneszerzést nem az iskolában, hanem a gyakorlatban tanulta. Művei hordozzák összetett előadói tapasztalatának jótékony lenyomatát. A kompozíciót nem elméleti úton közelíti meg, darabjainak elsődleges motivációja, hogy a zene érzéki szépségét mutattsa be. Ennek érdekében szabadon használja a változatos színeket és a szokatlan effektusokat.
Zeneszerzőként és karmesterként is rendkívül termékeny, nemzetközileg is elismert művész. Gazdag életrajzának főbb állomásai a 2004-2005-ös szezonból:
- 2004 nyarán a New Yorkban a Lincoln Center-ben a "Mostly Mozart" Fesztiválon debütált a St Luke Kamarazenekar élén.
- Utrechtben 2004. július 4-én mutatta be a Brass in the Five Ensemble 30 perces darabját, a Bádogoperát.
- Duevoe (12') című zenekari darabját 2004 szeptemberében rögzítette a Magyar Rádió Zenekara a szerző vezényletével.
- A 2004-2005-ös szezonban vendégkarmesterként vezeti az Ensemble Intecontemporain-t, a Winnipegi Filharmonikusokat, az Oregon Szimfóniát és az Omaha Szimfóniát. 2005 nyarán Chicagoban mutatkozik be a Grand Park Fesztiválon.
- Jelenleg Milwaukee Miniatures (cca. 20') című darabján dolgozik, melyet a Milwaukee Kamarazenekar rendelt tőle.