soundbasics - életrajzok > > > ________Arditti Quartet, Marco STROPPA - életrajzok > > > ________

Vykintas BALTAKAS (LIT)

Vilniusban született 1972-ben.
Zeneszerzést 1990-93-ig a vilniuszi Zeneakadémián, majd 1993-97 között a zeneszerzést és vezénylés is a karlsruhe-i Zeneakadémián, az Eötvös Péter Nemzetközi Intézetben, a Conservatoire National Supérieur-ban valamint az IRCAM kurzusain tanult.
Számos ösztöndíjban és elismerésben részesült: Fiatal Karmesterek Versenye, Kaunas, második díj (1990); a Darmstadti Nyári Kurzus díja "Pasaka" című zongora darabjáért; (1996), a Heinrich Strobel Alapítvány zeneszerző ösztöndíja (1996); a Herrenhaus Edenkoben ösztöndíja (1997); Nadia és Lili Boulanger Nemzetközi Alapítvány ösztöndíja Párizsban (2000 és 2002); "Orléans XX. Százada" Nemzetközi Zongoraverseny zeneszerző díja a "Pasaka" című darabjáért (2002); második helyezés Bad Homburger Zeneszerzők Versenyén (2002), Claudio Abbado Nemzetközi Zeneszerzői Díj (2003); "Legjobb Litván Színházi Zene" elismerés "Cantio" című művéért (2004).
A vilniusi "Penki vejai" ének együttes és az "Aidija" kamarakórus alapítója és karmestere volt 1990-1993-ig, asszisztensként dolgozott a karlsruhei Oper-Schule-ban 1994-1996-ig, Eötvös Péter zeneszerző asszisztense 1995-től és a L‘Ensemble du nouveau Siècle, karmestere volt Strasbourgban 1995 és 1997 között.
Műveit Európa számos helyszinén játszották: Ferienkursi für neue Musik, Darmstadt (1996 /1998), Schloß Rheinsberg Opernfestival (1997), Kölni Filharmónia, Wien Modern Festival (1998), Ars Musica Brüsszel (2000), Tanglewood Zenei Fesztivál (2000), Gasteig Hall Munich (2001), Queen Elizabeth Hall London (2003), Maerz Musik Festival Berlin (2003), Musica Strasbourg (2003), Centre Pompidou Párizs (2003), Münchener Biennale (2004), Velencei Biennale (2004), Musica viva München (2004), Wittener Tage für neue Kammermusik (2005), Ars Musica Brüsszell (2006), Maerzmusik Berlin (2006).
Legjelentősebb darabjai a Pasaka zongorára (1995-1997), RiRo szoprán hangra és trombitára (1995-1999), Ouroboros (2004) és (co)ro(na) (2005) együttesre, Poussla, együttesre és zenekarra (2002-2004, 2006), Cantio – színházi zene (2004).
Különböző együttesekkel és zenekarokkal működik együtt: : a Bajor Rádió Szimfónikus Zenekarral, a berlini Deutsches Symphonie-Orchesters-el, a Berlini Rádió Szimfónikus Zenekarával, a WDR Kölni Rádió Szimfónikus Zenekarral, valamint az Ensemble Modern (Frankfurt ), az Ensemble InterContemporian (Párizs), a Klangforum Wien, a London Sinfonietta és más zenekarokkal.
Műveit az Universal Edition Wien, Aust-Musik-Verlag Köln adják ki.


EÖTVÖS Péter (H)

A 20. század zenéjének egyik legismertebb tolmácsolója. Zeneszerzői és karmesteri pályáját Stockhausen és Boulez munkatársaként kezdte. 1978-tól 1991-ig a párizsi Ensemble InterContemporain művészeti igazgatója, 1985-től 1988-ig a londoni BBC Szimfonikus Zenekarának első vendégkarmestere, 1992-95 között pedig a Budapesti Fesztiválzenekar állandó vendégkarmestere.


Jelenleg a Holland Rádió Kamarazenekarának állandó karmestere, a budapesti Nemzeti Filharmonikus Zenekar kortárs zenei vendégkarmestere és a kölni Zeneművészeti Főiskola professzora.


1991-ben fiatal karmesterek és zeneszerzők továbbképzésére megalapította a Nemzetközi Eötvös Intézetet.


Munkája elismeréseként 1988-ban a francia kulturális minisztertől az Officier de l'ordre des l'arts et des lettres állami kitüntetést kapta. 1997-ben Budapesten a Bartók-Pásztory díjjal tüntették ki. 1997-ben a berlini Akademie der Künste, 1998-ban a budapesti Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia, 1999-ben pedig a drezdai Sächsische Akademie der Künste választotta tagjai közé. 2000-ben megkapta a Christoph und Stephan Kaske Stiftung jubileumi díját. 2001 májusában a művészi tevékenység elismerésére újonnan megalapított Gundel-díjat vehette át Budapesten "Az álmok hídján mentem át" című színpadi hangjátékáért.


Kompozícióit világszerte játsszák. Operája, a Három nővér 1998-ban elnyerte a Grand prix de la critique 1997/98 - Prix Claude-Rostand (Párizs), a Victoires de la Musique Classique et du Jazz 1999" (Párizs) és a Prix Caecilia (Brüsszel) díjakat. 2001-ben neki ítélték a Gramofon Magazin által alapított Magyar Klasszikus Díjat.


Művei az Editio Musica Budapest, a Salabert Paris, a Ricordi München és a Schott Music Mainz kiadóknál jelennek meg, lemezen pedig a BMC, DGG, ECM, EMI, Gramophon AB BIS, Kairos Wien kiadásában kerülnek forgalmazásra.


Georg Friedrich HAAS (1953) (A)

Graz-ban született. Zenei tanulmányait a grazi zeneművészeti főiskolán végezte, zeneszerzés, zongora és tanári szakon. A bécsi zeneművészeti főiskolán PhD-zett. 1978-1997 között a grazi zeneművészeti főiskola tanára volt.
Munkáit számos elismeréssel jutalmazták: Sandoz Prize (1992), a Kulturális Minisztérium fiatal zeneszerző díja (1995), Bécs város Ernst Krenek díj a Nacht c. operáért(1998), a salzburgi fesztivál jövő zeneszerzője díja (1999), Andrzej Dobrowlski zeneszerzői díj (2004) stb.
Számos művet írt különböző fesztiválok és intézmények felkérésére: Nacht ( koncert és szímpadi változat), 24 felvonásos kamaraopera, aus freier Lust ... verbunden...basszus fuvolára, basszus klarinétra és két ütősre, de terrae fine szóló hegedűre, flow and friction mikrotonális zongorára, négy kézre, Torso és ...sodass ich’s hernach mit einem Blick gleichsam wie ein schönes Bild... im Geist übersehe, in vain  24 hangszerre, tria ex uno hegedűre, csellóra, fuvolára, klarinétra, zongorára és ütőhangszerekre, In iij. Noct., String Quartet No. 3, die schöne Wunde kamaraopera, Natures mortes zenekarra, String Quartet No. 4; Opus 68 Alexander Skrjabin No 9. zongoraszonátája nyomán, zenekarra; Concerto gordonkára és nagy zenekarra, Ritual 12 nagydobra és 3 rézfúvós zenekarra.
Műveit Európa számos fesztiválján előadták: Wien Modern, Musikprotokoll Graz, Bregenz Festival, Witten, Ars Musica Brüsszel, Insel Musik Berlin, Musik der Zeit Köln, Frankfurt Alte Oper, Darmstädter Ferienkurse, Biennale Venedig, Őszi Fesztivál Párizs, Musica Nova Helsinki, Huddersfield Festival, Zurich, Seville, Barcelona, Royaumont, Oslo, valamint Akiyoshidai Festival (Japán), és New York. Haas 2002-től ismét tanít a grazi zeneművészeti főiskolán, jelenleg Bécsben él.


Florian HOELSCHER (D)

Florian HOELSCHER

1970-ben a németországi Würzburgban született. Freiburgban, Párizsban és Kölnben Robert Levin, Michel Béroff and Pierre-Laurent Aimard mellett tanult. Különböző versenyeken elért korai sikerei után szóló és kamarazenei koncerteken szerepel Európa szerte és az USA-ban.
A stuttgarti Ensemble "ascolta" alapító tagja, de rendszeres meghívottja az "Ensemble Modern", "Ensemble Aventure" és Ensemble "Musikfabrik“-nak. Szólistaként olyan karmesterekkel dolgozott, mint Eötvös Péter, Christopher Hogwood, Dominique My, Mark Foster, Kaspar de Roo, Joseph Swensen és Stefan Asbury, kamarapartnerei többek között Rainer Kussmaul, Jean-Guihen Queyras, Chen Halevi és Christian Hommel.
Szólóestjei elhangzottak a "Présences" -, (Radio France, Paris), a stuttgarti "Eclat", a szombathelyi Bartók Fesztiválon, az IRCAM, (Festival Agora), a WDR Köln, a Théâtre du Châtelet, Paris, a Tonhalle Zürich-ben, valamint Genf, Luxembourg, Nápoly és Prága koncerttermeiben. Továbbá játszott a Ludwigsburger Schlossfestspiele-ben a frankfurti Alte Oper-ben, és a Paris-Royomont fesztiválon.
CD hangfelvételein Robert Schumann műveit, E.T.A Hoffmann összes zongoraszonátájának felvételeit, B. Martinus "Toccata e due Canzoni"- (vezényel: Christopher Hogwood), Dieter Schnebel énekeit, valamint Marco Stroppa "Miniature estrose"-t hallhatjuk.
Hamarosan megjelenik Boris Müllerrel (ütőhangszerek)közösen készített CD-je, melyen Iannis Xenakis Solo és Duo művei lesznek hallhatóak. Florian Hoelcher kortárs zongora és kamarazenét tanít a trossingeni Zeneakadémián.


Johannes KRETZ (A)

Johannes KRETZ

1968-ban született Bécsben. A bécsi Zeneakadémián F. Burtnál és M. Jarellnél zeneszerzést és pedagógiát, a Bécsi Egyetemen pedig matematikát tanult.
1992-93 között a párizsi IRCAM-ban Marco Stroppával és Brian Ferneyhough-val folytatott számítógépes zenei tanulmányokat, és kidolgozta a "KLANGPILOT" hangszintézis szoftver programját.
1996-2001 között a bécsi Konzervatórium zeneelmélet és zeneszerző tanára volt. 1997-től a Music University of Vienna számítógépes zene tanára; 2001-től ugyanott zeneelméletet, 2004-től zeneszerzést is tanít Michael Jarell osztályában.
Számos művészeti csoport bizottsági tagja és társalapítója:www.newtonensemble.info, www.ikultur.com és PRISMA (centro tempo reale, Firenze).
1994-2003 tanársegédként dolgozott a szombathelyi Nemzetközi Bartók Fesztivál zeneszerző és számítógépes zene kurzusán.
Műveit játszották Európa szerte (Ausztria, Németország, Franciaország, Magyarország, Litvánia, Lengyelország, Törökország), valamint Argentínában, Tajvanon és Dél-Koreában.
Számos művet komponált olyan együttesek felkérésére, mint a Konzerthaus Wien, Klangforum Wien, Ensemble On Line, Vienna Flautist, quartett22, Lemgoer Orgeltage, Haller Bachtage, Triton Trombone Quartett, Wiener Kammerchor stb.
Különböző ösztöndíjak mellett számos elismerést is kapott: Osztrák szövetségi díj 1997, Christoph Delz Alapítvány díja, Svájc 2002, Körner Díj 2004, Az Osztrák kormány díja 2004.


LIGETI György (1923-2006) (H)



Ligeti György magyar zsidó szülők gyermekeként született. 1941-43 között a klausenburgi konzervatóriumban tanult Farkas Ferencnél, 1945-49-ig pedig a budapesti Zeneakadémián szintén Farkasnál, valamint Veress Sándornál, Járdányi Pálnál és Bárdos Lajosnál. Nemsokkal később megalkotta mikropolifóniáját, mely később zeneművei egyik legalapvetőbb elemévé vált. Korai műveiben, mint pl. az "Éjszaka - Reggel" című acappella kórusműben, illetve első, nyugaton is sikeres munkája az "Apparitions" már jól példázza rendkívül egyéni stílusát.


1956 decemberében, a forradalom után elhagyta az országot művészi és politikai okokból. Kölnben, a Nyugat-Német Rádió elektronikus zenei stúdióiban szabadúszóként végzett munkája során 1987-58 között részletesen tanulmányozta Karlheinz Stockhausen, Mauricio Kagel és Pierre Boulez munkásságát, aminek zenei kifejeződése 1958-as, "Artikulation" című munkájában figyelhető meg. Az "Artikulation" és a nagyzenekarra írt, 1961-es "Atmospheres" azonnal meghozta számára az ismertséget a nyugat-európai zenei életben. Miután hosszú ideig tanított különböző országokban, végül a hamburgi Musikhochschuléban lett professzor, ahol 1973-tól 1989-ig zeneszerzést tanított.


1974-től 79-ig komponálta egész estés színpadi darabját, a "Le Grand Macabre"-t, amely Michel de Ghelderode meséjét veszi alapul, és amelynek megvalósítása már hosszú időn keresztül foglalkoztatta Ligetit. Ligeti komplex poliritmikus zeneszerzési technikája képezte az alapját azon műveinek, melyeket az 1980-as és 1990-es években írt (ilyen például az "Etudes pour piano", amelyet 1985-ben kezdett írni, a "Concerto for piano and orchestra", amely 1985-1988 között készült, a "Concerto for violin and orchestra", amely 1990-1992 között íródott és a "Sonata for viola solo", mely 1991-199 között keletkezett).


Ligeti számos díj, kitüntetés és cím birtokosa, melyek művészi, tanári és - egy teljes generáció tanúsítja - mentori kiválóságát bizonyítják. Tagja egyebek közt a Hamburgi Szabad Művészeti Akadémiának és a Bajor Művészeti Akadémiának, továbbá 1974 óta az Order Pour le mérite´ of Science and Art birtokosa. 1988-ban Párizsban a ´Commandeur dans l´Ordre National des Arts et Lettres´ cím birtokosa lett. Szintén 1988-ban kapta a ´Prix de composition musicale de la Fondation Prince Pierre de Monaco´ elismerést. 1991-ben a Balzan Foundation and the Praemium Imperiale zenei díját ítélték neki, 1993-ban Ernst-von-Siemens zenei díjjal jutalmazták, 1996-ban pedig az UNESCO-IMC (International Music Council) zenei díját érdemelte ki. 1997-ben a Román Akadémia tiszteletbeli tagjainak sorába lépett. A Párizsi Művészeti Akadémia "Associé étranger"-vé, azaz tiszteletbeli taggá nevezte ki 1998-ban. 2000 október 9-én Ligeti megkapta a Sibelius-díjat a helsinki Jenny és Antti Wihuri Alapítványtól, 2001-ben pedig a Kyoto-díjat adományozták neki életművének elismeréseként. Határokon átívelő zeneszerzői munkásságáért XVI. Károly Gusztáv svéd király 2004-ben Polar-díjat adományozott Ligetinek.

A kozmopolita Ligeti Hamburgban és Bécsben élt és alkotott.


Karlheinz Stockhausen (1928) (D)

Karlheinz Stockhausen a Köln melletti Mödrath mellett született 1928-ban. 1947-1951-ig a kölni zeneművészeti főiskolán tanult, 1951-ben részt vett a darmstadti nyári kurzuson, 1951-1953 között Messiaen tanítványa volt Párizsban, majd 1954-1956 a bonni egyetemen fizikát és akusztikát hallgatott. 1957-től tanított a darmstadti kortárszenei kurzuson, majd ezt követően számos előadást és konertet adott Európa/szerte és Észak/Amerika különböző városaiban.
Stockhausen szakított a korábbi kompozíciós hagyományokkal, technikája kezdetben Messiaen és Webern szerializmusának befolyása alatt állt, később az elektronikus hangkeltés felé fordult. Mindemellett fontos hangsúlyt fordít a hangzás akusztikai és esztétikai lehetőségeinek kutatására, és meghatározó szerepet szán az előadóknak művei különböző “paramétereinek” meghatározásában. Ilyen például a Zyklus, ahol az előadóművész tetszés szerint megválaszthatja, hogy a partitúra mely oldalán kezdi a művet, olvashatja a kottát az oldal tetejétől vagy a végéről, illetve jobbról vagy balról.
Legtöbb művét az alkotóelemek szimultán és folyamatos szembeállítása jellemzi: a Kontrapunkte-ban (1953), Stockhausen egyik első, nemzetközi sikereket is aratott művében a hangszereket masszív hangtömeggel konfrontálja; a Gruppen-ben (1959), ahol a harsonák és különböző tempójú futamok három nagyzenekar közötti váltakozása térbeli hatást kelt.
Stockhausen a mai napig több mint 300 művet komponált. Világszerte tizenkét művészeti és tudományos akadémia tagja. Számos elismerésben és kitüntetéseben részesült, többek között 2001-ben a Polar Music Stockhauzent a kortárszenei élet immáron több mint fél évszázada meghatározó személyiségének nevezte, és “állandóan megújuló kreativitással” jellemezte.